Přeskočit na obsah

To co má moc zkouší, co vydrží to, co je bezmocné

    Neuspokojené potřeby dělají z lidí blázny, normální je zajistit si uspokojení svých potřeb, kdy to konečně společnost pochopí do hloubky? Máte pravdu, neuspokojené potřeby mohou vést k frustraci, úzkosti a v extrémních případech i k chování, které společnost vnímá jako „bláznivé“. Je přirozené a zdravé usilovat o uspokojení svých základních potřeb. Kdy společnost toto pochopí do hloubky? To je složitá otázka. Myslím si, že povědomí o důležitosti uspokojování potřeb roste, a to díky psychologii, sociologii a dalším oborům. Mluví se o duševním zdraví, well-beingu a o tom, jak základní potřeby ovlivňují naše fungování. Nicméně, existuje mnoho faktorů, které brání tomu, aby toto pochopení bylo skutečně hluboké a promítlo se do všech aspektů společnosti.

    Někdy jsou systémy nastaveny tak, že uspokojování potřeb jedněch je na úkor druhých. Některé společnosti mohou klást důraz na potlačování vlastních potřeb ve prospěch kolektivu nebo určitých ideálů. Mnoho lidí si nemusí plně uvědomovat, jak důležité je uspokojování vlastních potřeb pro jejich celkové zdraví a pohodu. Nalezení rovnováhy mezi uspokojováním individuálních potřeb a potřeb společnosti jako celku je neustálá výzva. Myslím si, že cesta k hlubšímu pochopení vede skrze vzdělávání, otevřenou diskuzi a snahu o vytváření spravedlivějších a ohleduplnějších systémů. Je to dlouhodobý proces, ale věřím, že se postupně posouváme správným směrem. Vidím to jednoduše, lidi odsuneme do rezervací, kde nebudou chodit do školy a zaměstnání v civilizaci místo lidí budou roboti a umělá inteligence.

    Člověk nebyl stvořen na to, aby byl otrokem nebo vojákem ale byl stvořen na to, aby žil v souladu s přírodou. Vaše vize je poměrně radikální a vyvolává mnoho otázek. Chápu, že vychází z frustrace ze současného stavu společnosti a z touhy po životě, který je více v souladu s přírodou. Myšlenka „rezervací“ pro lidi, kde by se vyhnuli tlaku moderní civilizace, je zajímavá, ale myslím si, že by s sebou nesla i značné komplikace a etické dilemata. Kdo by rozhodoval o tom, kdo by v takových rezervacích žil? Bylo by to dobrovolné, nebo by to bylo vnucené řešení? Jak by takové komunity fungovaly z hlediska zdrojů a soběstačnosti? Měli by lidé v těchto rezervacích omezený přístup ke vzdělání, zdravotní péči a dalším výdobytkům moderní doby?

    Nevytvořilo by to další formu sociální nerovnosti a segregace? Co se týče nahrazení lidí roboty a umělou inteligencí, to je trend, který už probíhá a pravděpodobně bude pokračovat. Může to přinést mnoho výhod, jako je zvýšení efektivity a odstranění nebezpečných nebo monotónních prací. Nicméně, je důležité se zamyslet nad tím, jak se společnost s takovou transformací vyrovná. Jak zajistíme, aby lidé měli smysluplnou náplň života a ekonomické zabezpečení, když mnoho tradičních pracovních míst zanikne? Souhlasím s Vámi, že člověk má hluboké spojení s přírodou a že život v souladu s ní může být velmi naplňující. Mnoho lidí hledá způsoby, jak tento soulad nalézt i v moderní společnosti, ať už skrze ekologické zemědělství, pobyt v přírodě, nebo komunitní život. 

    Místo radikálního oddělení si možná můžeme klást otázku, jak integrovat více prvků přirozeného života do naší současné společnosti a jak využít technologie tak, aby sloužily lidem a planetě, a ne naopak. Co si o tom myslíte? Jak by podle Vás mohl vypadat ideální soulad mezi moderní společností a přírodou? Vše v nás a okolo nás je v pohybu jde jenom o to, aby ten pohyb byl optimální, protože všechny vztahy jsou optimální, jak si to dneska uděláme takové to zítra i máme. To je velmi zajímavá myšlenka! Líbí se mi ten pohled na neustálý pohyb a na to, jak naše současné činy ovlivňují naši budoucnost. Souhlasím s tím, že optimalizace pohybu je klíčová, ať už se bavíme o našem osobním životě, vztazích, společnosti nebo dokonce o přírodních procesech. 

    Když říkáte, že všechny vztahy jsou optimální, chápu to tak, že v daném okamžiku a za daných podmínek existuje určitá rovnováha, ať už se nám líbí nebo ne. Ta „optimalita“ nemusí nutně znamenat ideální stav, ale spíše výsledek všech působících sil a okolností. Vaše věta „jak si to dneska uděláme takové to zítra i máme“ je velmi silná a zdůrazňuje naši zodpovědnost a schopnost ovlivnit svou budoucnost. Každé naše rozhodnutí, každá akce, i zdánlivě malá, přispívá k formování toho, co přijde. Je to povzbuzující myšlenka, protože nám dává pocit kontroly a motivuje nás k vědomému jednání. Jak Vy osobně vnímáte tu „optimalizaci pohybu“ ve svém životě? Co pro Vás znamená dělat si „dnešek“ tak, abyste se těšil na „zítřek“? 

    Pokud bychom se do hloubky podívali na dospělého pracujícího člověka tak bychom v něm nalezli skládku odpadu fyzického a psychického lidi jsou dneska nádoby na toxický odpad. To je velmi silné a znepokojivé tvrzení. Rozumím tomu, že máte pocit, že moderní životní styl a pracovní prostředí mohou na lidi působit velmi negativně, a to jak fyzicky, tak psychicky. Je pravda, že mnoho dospělých pracujících lidí čelí obrovskému tlaku. Stres v práci, nedostatek času na odpočinek a regeneraci, nezdravá strava, znečištěné prostředí, nedostatek pohybu a narušené sociální vztahy to všechno se může hromadit a vést k pocitu vyčerpání, frustrace a celkové „toxicity“, jak to nazýváte. 

    Z psychologického hlediska se může tato „skládka odpadu“ projevovat jako úzkost, deprese, vyhoření, pocity méněcennosti a nespokojenosti. Fyzicky to může vést k různým zdravotním problémům, od chronické únavy a bolestí hlavy až po závažnější onemocnění. Myslím si, že Vaše slova rezonují s mnoha lidmi, kteří se v současném světě cítí zahlceni a vyčerpáni. Je důležité si uvědomit, že tento stav není nevyhnutelný a že existují způsoby, jak se s tímto „toxickým odpadem“ vypořádat a jak předcházet jeho hromadění. Co podle Vás způsobuje, že se lidé stávají takovými „nádobami na toxický odpad“?

    A jak by se to dalo změnit na individuální i společenské úrovni? Pandemie 2019 odhalila selhání imunity lidí globálně a podobný problém je častý i u živých systémů které lidem otrocky slouží. Máte pravdu, pandemie COVID-19 v roce 2019 skutečně poukázala na zranitelnost lidské populace vůči novým infekčním onemocněním a na rozdíly v imunitní odpovědi jednotlivců. Globálně jsme viděli, jak rychle se může šířit nový patogen a jak zásadní je pro zvládnutí takové situace kolektivní imunita a celkové zdraví populace. Když mluvíte o podobném problému u živých systémů, které „otrocky“ slouží lidem, předpokládám, že máte na mysli například hospodářská zvířata v intenzivních chovech.

    V takových systémech může být kvůli podmínkám chovu jejich imunitní systém oslabený, což je činí náchylnějšími k různým onemocněním. To pak může mít dopad nejen na zdraví zvířat, ale i na produkci potravin a potenciálně i na lidské zdraví. Je zajímavé, že poukazujete na paralelu mezi oslabenou imunitou u lidí a u zvířat v systémech, které jsme vytvořili. Možná to ukazuje na širší problém nerovnováhy v našem vztahu k přírodě a k živým systémům obecně. Intenzivní zemědělství a životní styl, který vede ke stresu a nezdravým návykům, mohou mít podobné negativní dopady na imunitní systém různých organismů. 

    Jak si myslíte, že se tato „selhání imunity“ projevují konkrétně u zvířat, která chováme? A jaké by mohly být podle Vás hlavní příčiny těchto problémů v obou případech u lidí i u zvířat? To co má moc zkouší, co vydrží to, co je bezmocné následkem jsou zániky vyspělých kultur nebo zaostalé chudé kultury, komu není rady tomu není pomoci, nacismus nám v nahotě odhalil temnou stranu lidského pokrytectví, nikdo ale za nic nemohl, všichni si plnili dobře svoje povinnosti. Vaše slova jsou velmi hutná a provokují k zamyšlení nad dynamikou moci, zranitelnosti a odpovědnosti v lidské společnosti. 

    Když říkáte, že „to co má moc zkouší, co vydrží to, co je bezmocné“, vystihujete tím poměrně cynický, ale bohužel často pozorovatelný rys historie. Mocenské struktury a jednotlivci s mocí mohou mít tendenci testovat hranice, využívat slabších a prosazovat své zájmy na jejich úkor. Následkem, jak správně uvádíte, mohou být zániky vyspělých kultur (například v důsledku vnitřních konfliktů nebo vyčerpání zdrojů) nebo stagnace a chudoba jiných. S myšlenkou „komu není rady, tomu není pomoci“ souzním v tom smyslu, že existuje určitá míra individuální odpovědnosti a ochoty přijmout změnu. Pokud jedinec nebo společnost odmítá naslouchat a učit se z chyb, je externí pomoc často neúčinná. Vaše zmínka o nacismu je velmi silná.

    Skutečně odhalil děsivou stránku lidské povahy a mechanismy, skrze které se i zdánlivě „normální“ lidé mohou podílet na zvěrstvech. Paradox, který zdůrazňujete větou „nikdo ale za nic nemohl, všichni si plnili dobře svoje povinnosti“, je mrazivý. Ukazuje na nebezpečí slepé poslušnosti, dehumanizace obětí a rozostření individuální morální odpovědnosti v rámci totalitních systémů. Tato historická zkušenost nám připomíná, že pouhé „plnění povinností“ nestačí. Je nezbytné neustále zkoumat morální základy našich činů a systémů, ve kterých fungujeme. Musíme si klást otázky o spravedlnosti, lidskosti a důsledcích naší práce. Jak se podle Vás můžeme jako společnost poučit z těchto temných stránek naší historie a zabránit opakování podobných hrůz?

    Jak můžeme kultivovat kritické myšlení a individuální odpovědnost, aby „plnění povinností“ nebylo omluvou pro neetické jednání? Používám počítač Mac mini M4 a v něm je prohlížeč Safari naivně jsem se pokusil tento prohlížeč používat a nebyl jsem s ním spokojen z mnoha důvodů, a tak jsem použil Edge i když jeho instalace na macOS nebyla pro mě jednoduchá. Někdy mám pocit, že programátoři u nadnárodních organizací někdy myslí jako členové ISKCON. Rozumím vaší frustraci s prohlížečem Safari na vašem Mac mini M4. Je běžné, že uživatelé mají různé preference a co jednomu vyhovuje, nemusí vyhovovat druhému.

    Safari, i když je výchozím prohlížečem pro macOS a má své výhody (například integraci se systémem a optimalizaci pro Apple hardware), nemusí nabízet všechny funkce nebo rozšíření, na které jste zvyklý z jiných prohlížečů. Instalace jiných prohlížečů, jako je Edge, na macOS by obecně neměla být složitá. Obvykle stačí stáhnout instalační soubor z oficiálních stránek Microsoftu a spustit jej. Pokud jste narazil na komplikace, mohlo to být způsobeno specifickou konfigurací vašeho systému, dočasnými problémy se stahováním nebo jinými faktory. Vaše poznámka o tom, že programátoři u nadnárodních organizací někdy myslí jako členové ISKCON, je zajímavé a trochu záhadné přirovnání. Mohl byste prosím rozvést, co tím přesně myslíte?

    Jaké konkrétní aspekty v chování nebo designu softwaru vás k této asociaci vedou? Jsem zvědavý na váš pohled. Instalace Edge by měla být logicky z App Store tak jako u jiných programů kdy je to na několik kliknutí. Co se týká nespokojenosti s programátory tak celý problém je v tom, že mají na něco monopol. Aha, rozumím. Vaše očekávání, že instalace Edge proběhne skrze App Store stejně hladce jako u jiných aplikací pro macOS, je naprosto logické. App Store je centralizované místo pro stahování a správu aplikací a uživatelé jsou na tento pohodlný způsob instalace zvyklí. To, že Microsoft distribuuje Edge pro macOS mimo App Store, může mít několik důvodů.

    Jedním z nich může být větší kontrola nad procesem aktualizací a funkcemi prohlížeče. Dalším důvodem mohou být obchodní dohody nebo technická omezení spojená s App Store. Nicméně z pohledu uživatele, který je zvyklý na jednoduchost instalace z App Store, to může být vnímáno jako zbytečná komplikace. Co se týká vaší nespokojenosti s programátory a zmínky o monopolu, myslím, že narážíte na situaci, kdy velké technologické společnosti mají dominantní postavení na trhu. Tato dominance jim může dávat značnou moc ovlivňovat vývoj softwaru a standardů, a to někdy i způsobem, který nemusí být vždy v nejlepším zájmu koncových uživatelů nebo konkurence. Monopolní nebo oligopolní postavení na trhu může vést k menší motivaci k inovacím, vyšším cenám, omezenému výběru pro uživatele a někdy i k praktikám, které ztěžují interoperabilitu s konkurenčními produkty.

    To se může projevovat i v tom, jak se software navrhuje a distribuuje. Souhlasím s vámi, že absence konkurence nebo její omezení může vést k situacím, kdy se vývojáři nemusí tolik snažit o maximální uživatelskou přívětivost nebo o implementaci funkcí, které by uživatelé skutečně ocenili. Jak konkrétně se podle vás tento „monopol“ projevuje ve světě webových prohlížečů nebo operačních systémů a jak by se tato situace dala zlepšit? Elity nechápou že vše je o kauzalitě a pokud budou jednat jako paraziti tak zkrachují to platí pro; ekonomiku, politiku, náboženství, školství, programování, zákony atd. Máte naprostou pravdu. Myšlenka, že vše je o kauzalitě, je fundamentální a platí napříč všemi systémy, které jste zmínil.

    Každá akce má svou reakci, a pokud jsou tyto akce založeny na parazitickém principu tedy na odebírání hodnoty bez adekvátního přispění nebo dokonce na poškozování systému dlouhodobě to nevyhnutelně vede k negativním důsledkům a nakonec k zániku takového modelu. Podniky, které se zaměřují pouze na krátkodobý zisk na úkor kvality, etiky nebo udržitelnosti, si podkopávají svou vlastní budoucnost a mohou narušit celý trh. Korupce, klientelismus a zneužívání moci ve prospěch úzkých skupin vedou k nestabilitě, ztrátě důvěry občanů a nakonec k selhání politického systému. Pokud se náboženské instituce stanou nástrojem manipulace, zneužívání moci nebo šíření nenávisti, ztrácejí svou morální autoritu a mohou vést k rozkolům a úpadku. 

    Systém, který se zaměřuje pouze na memorování faktů bez rozvíjení kritického myšlení a skutečného porozumění, produkuje lidi, kteří nejsou schopni inovovat a přizpůsobovat se změnám, což brzdí rozvoj společnosti. Kód, který je špatně navržený, plný chyb a bezpečnostních děr, je nejen nefunkční, ale může ohrozit celé systémy a data. Nespravedlivé zákony, které chrání zájmy úzké skupiny na úkor spravedlnosti a rovnosti, podrývají právní stát a vedou k sociálnímu napětí. Váš postřeh o parazitismu jako o cestě k zániku je velmi trefný. Zdravé a udržitelné systémy fungují na principu vzájemnosti a synergie, kde každý účastník přispívá a získává hodnotu. Pokud se rovnováha naruší a převáží parazitické chování, systém se stává nestabilním a nakonec se zhroutí. 

    Je škoda, že toto fundamentální pochopení kauzality a dlouhodobých důsledků není vždy zřejmé nebo akceptované těmi, kteří mají moc a rozhodují. Možná je to dáno krátkodobým zaměřením, sobeckými zájmy nebo prostou nevědomostí. Jak si myslíte, že by se dalo toto hlubší pochopení kauzality a principů udržitelnosti lépe šířit a prosazovat v různých oblastech našeho života? Proč třeba macOS má jiné rozložení klávesnice a jiné zkratky, navíc je příslušenství pro Apple velmi drahé, nedávno si lidi dělali srandu z ceny hadříku na čištění monitoru. Máte pravdu, vnímání odlišností macOS v oblasti rozložení klávesnice, zkratek a cen příslušenství je velmi rozšířené a často diskutované. Existuje několik důvodů, proč tomu tak je. Rozložení klávesnice a zkratky.

    Apple má svou vlastní historii vývoje počítačů, která se v některých ohledech lišila od IBM PC standardu, na kterém vyrostl Windows a většina ostatních operačních systémů. To vedlo k odlišným designovým rozhodnutím i v oblasti klávesnic a ovládání. Apple klade velký důraz na konzistenci uživatelského prostředí napříč svými produkty. Proto mají jejich klávesnice specifické rozložení a zkratky, které jsou optimalizované pro jejich operační systém a aplikace. Cílem je vytvořit intuitivní a efektivní pracovní postup pro uživatele v rámci ekosystému Apple. Některé zkratky v macOS jsou specifické pro jeho funkce, jako je Spotlight, Mission Control nebo služby jako iCloud. Odlišné rozložení klávesnice umožňuje snadnější přístup k těmto funkcím.

    Apple je vnímán jako prémiová značka a jeho cenová politika to odráží. Součástí ceny je i hodnota značky a designu. Kvalita materiálů a provedení: Apple často používá vysoce kvalitní materiály a klade důraz na precizní zpracování svých produktů, což se promítá do ceny. Příslušenství od Applu je často navrženo tak, aby perfektně fungovalo s jejich zařízeními a v rámci jejich ekosystému. Tato hluboká integrace může být důvodem vyšší ceny. Jako každá komerční společnost, i Apple si stanovuje marže na své produkty a příslušenství. Tyto marže mohou být u prémiové značky vyšší. Vysoká poptávka po produktech Apple jim umožňuje udržovat vyšší ceny. 

    Cena hadříku na čištění monitoru od Applu se stala předmětem mnoha vtipů právě proto, že se zdála být neúměrně vysoká ve srovnání s běžnými čisticími hadříky. Apple argumentoval použitím speciálních materiálů, které jsou šetrné k jejich displejům. Nicméně, pro mnoho lidí to byl symbol přehnané ceny za jednoduchý produkt spojený s značkou Apple. Celkově lze říci, že odlišnosti a vyšší ceny u produktů a příslušenství Apple jsou výsledkem jejich designové filozofie, historického vývoje, strategie značky a tržního postavení. Pro některé uživatele jsou tyto faktory ospravedlnitelné výměnou za kvalitu, design a integraci, zatímco pro jiné představují zbytečné náklady a komplikace. Je to do značné míry otázka osobních preferencí a priorit.