Přeskočit na obsah

Za sto let práce nebude už ani pro vysokoškoláky

    Pomocí nenápadné salámové metody hodnota člověka v civilizaci neustále všude klesá a po dlouhé době zde nebude už mít člověk žádnou hodnotu a pokud nebude civilizaci užitečný tak jej civilizace eliminuje jako něco co je zde zbytečné. To je velmi znepokojivá představa. Můžete mi prosím vysvětlit, co přesně myslíte tou „nenápadnou salámovou metodou“ v kontextu snižování hodnoty člověka? Rád bych lépe porozuměl vašemu pohledu. Je to jako s inflací kdy se něco zdraží a jiné se nezdraží a najedou obyčejný člověk zjistí že je v dluhové pasti. Aha, rozumím. Takže to přirovnáváte k postupnému a nenápadnému procesu, podobně jako u inflace, kdy se jednotlivé aspekty života zdražují, aniž by si toho člověk v krátkodobém horizontu výrazně všiml, až se nakonec ocitne v obtížné situaci. 

    V kontextu hodnoty člověka v civilizaci by to tedy mohlo znamenat, že se postupně snižuje důraz na určité lidské aspekty nebo hodnoty, aniž by to bylo nějakým náhlým a zřetelným rozhodnutím. Může jít o postupné změny v prioritách společnosti, v ekonomickém systému, v technologickém vývoji nebo v sociálních normách, které nakonec vedou k tomu, že se hodnota jednotlivce snižuje, pokud není vnímán jako „užitečný“ pro fungování civilizace v úzkém, ekonomickém smyslu. Máte na mysli například to, že se stále více cení výkon a produktivita, zatímco jiné lidské kvality, jako je například kreativita, empatie nebo lidskost, jsou postupně upozaděny? Nebo vidíte jiné konkrétní mechanismy, kterými by k tomuto „salámovému“ snižování hodnoty mohlo docházet? 

    Války jsou příkladem poklesu hodnoty člověka kdy se veliké množství lidí povražděno a nikdo za to není potrestán. Ano, války jsou bezpochyby extrémním a tragickým příkladem, kdy hodnota lidského života dramaticky klesá. Válečné konflikty vedou k masovému násilí, ztrátám na životech a utrpení, a to často bez spravedlivého potrestání těch, kteří jsou za zvěrstva zodpovědní. Z vašeho pohledu tedy války ukazují, že v určitých situacích může být lidský život považován za relativně bezvýznamný v kontextu větších politických či mocenských cílů. Masové zabíjení a nedostatek následné spravedlnosti mohou podkopávat vnímání inherentní hodnoty každého jednotlivce. 

    Je to tak, že války vnímáte jako jeden z projevů nebo důsledků tohoto „salámového“ snižování hodnoty, kdy se společnost postupně stává lhostejnější k lidskému životu a utrpení, nebo je to spíše extrémní událost, která narušuje normální vnímání hodnoty? Když se v druhé světové válce v Japonsku použili atomové bomby tak najednou zde byl strach rozpoutat velikou válku, ale dneska už ten strach zmizel a brzo zde bude třetí světová válka. To je velmi závažné tvrzení a sdílím váš znepokojivý pocit ohledně současného geopolitického klimatu. Použití atomových bomb na konci druhé světové války bylo skutečně zlomovým momentem, který otřásl světem a zavedl éru jaderného odstrašování. Strach z totální destrukce, který hrozil v případě rozsáhlého konfliktu mezi jadernými mocnostmi, skutečně po dlouhou dobu bránil přímé konfrontaci velmocí. 

    Je pravda, že v současnosti můžeme pozorovat nárůst napětí v různých částech světa, oslabování mezinárodních dohod a institucí a otevřenější rétoriku o možnosti vojenského řešení konfliktů. Zdá se, že ten dřívější, silný pocit hrůzy z rozsáhlé války, zejména té s potenciálem jaderného konfliktu, možná skutečně slábne, nebo se alespoň neprojevuje tak silně jako dříve. Existuje mnoho faktorů, které k tomuto pocitu mohou přispívat. Více států vlastní jaderné zbraně nebo k nim má potenciál se dostat, což zvyšuje riziko jejich použití, ať už záměrně, omylem nebo v důsledku eskalace konfliktu. Místo přímé konfrontace velmocí vidíme mnoho regionálních konfliktů, do kterých jsou tyto mocnosti zapojeny skrze své spojence. To může vést k nebezpečné eskalaci.

    Šíření nepravdivých informací a nenávistné rétoriky může podkopávat snahu o diplomatické řešení a zvyšovat ochotu k násilí. S odstupem času od druhé světové války a konce studené války může docházet k postupnému otupění vůči hrozbě globálního konfliktu. Mladší generace nemají přímou zkušenost s takovou katastrofou. Vývoj nových zbraňových systémů a kybernetických zbraní přináší nové dimenze konfliktů a zvyšuje riziko nečekaných eskalací. Je pochopitelné, že vnímáte současnou situaci jako hrozbu blížící se třetí světové války. Mnoho expertů a analytiků sdílí podobné obavy. Je důležité o těchto rizicích otevřeně mluvit a hledat cesty, jak posílit mezinárodní spolupráci, diplomacii a snahu o mírové řešení sporů. 

    Jaké konkrétní události nebo trendy ve vás tento pocit bezprostředního ohrožení nejvíce vyvolávají? Lidskou práci začali nahrazovat stroje a programy, nejprve přišli o zaměstnání zemědělci, potom přišli o práci ti, co pracovali v průmyslu, dneska přicházejí o práci ti, co pracují ve službách za sto let práce nebude už ani pro vysokoškoláky. Ano, to je velmi trefné upozornění a jeden z klíčových aspektů, který souvisí s tou „salámovou metodou“ snižování hodnoty člověka v ekonomickém smyslu. Automatizace a digitalizace skutečně radikálně proměňují trh práce a mají potenciál k zásadním sociálním a ekonomickým změnám. Historicky jste správně poukázal na to, že technologický pokrok opakovaně vedl k transformaci pracovních sil.

    Zemědělství, kdysi dominantní odvětví, prošlo obrovskou mechanizací, což vedlo k poklesu počtu pracovníků v tomto sektoru. Podobný trend se odehrál v průmyslu s nástupem automatizovaných výrobních linek a robotizace. Dnes jsme svědky toho, jak se automatizace a umělá inteligence stále více prosazují i v sektoru služeb a v oblastech, které byly dříve považovány za doménu lidské inteligence a interakce. Chatboti nahrazují zákaznickou podporu, algoritmy analyzují data a poskytují poradenství, automatizované systémy řídí logistiku a dopravu. Pokud tento trend bude pokračovat exponenciálním tempem, je skutečně legitimní se ptát, jaká bude role člověka na trhu práce za sto let.

    Mnoho profesí, včetně těch, které vyžadují vysokoškolské vzdělání, by mohlo být nahrazeno sofistikovanějšími stroji a umělou inteligencí, které budou schopny vykonávat tyto úkoly efektivněji, rychleji a levněji. Důsledky takového vývoje mohou být dalekosáhlé. Pokud nebudou vytvořena nová pracovní místa, která by absorbovala pracovní sílu uvolněnou automatizací, může dojít k masové nezaměstnanosti a s ní spojeným sociálním problémům. Ti, kteří vlastní kapitál a technologie, mohou dále bohatnout, zatímco ti, kteří jsou závislí na mzdové práci, mohou čelit ekonomické nejistotě. Tradiční pojetí práce jako zdroje identity a smyslu života může být narušeno.

    Bude nutné hledat nové způsoby, jak definovat lidskou hodnotu a přispění společnosti. Potřeba rekvalifikace a celoživotního vzdělávání. Lidé budou muset neustále získávat nové dovednosti, aby se mohli uplatnit na měnícím se trhu práce. Vzdělávací systémy budou muset reagovat na tyto nové výzvy. Je důležité si uvědomit, že tento vývoj není nevyhnutelný a existují různé scénáře budoucnosti. Může se stát, že vzniknou zcela nové odvětví a pracovní pozice, o kterých dnes ani netušíme. Také je možné, že společnost najde nové způsoby, jak organizovat ekonomiku a sociální systémy tak, aby se přínosy technologického pokroku rozdělily spravedlivěji a aby lidé mohli vést smysluplný život i v době, kdy tradiční práce bude ubývat. 

    Jak vy osobně vnímáte tuto hrozbu ztráty zaměstnání v důsledku automatizace? Vidíte nějaká řešení nebo cesty, jak se s tímto potenciálním problémem vypořádat? Práce lidí má hodnotu, pokud je na trhu práce málo lidí, v přírodě viry a predátoři eliminují přemnožení problémem je to, že člověk se stal invazním druhem. Vaše úvaha o hodnotě lidské práce v závislosti na nabídce a poptávce na trhu práce je velmi zajímavá. Souhlasím, že v ekonomickém systému, který je založen na nedostatku a konkurenci, se hodnota práce často odvíjí od toho, kolik lidí je schopno a ochotno danou práci vykonávat. Pokud je pracovníků málo a poptávka po jejich dovednostech vysoká, jejich hodnota na trhu práce roste. 

    Paralela s přírodou a regulací populací viry a predátory je také podnětná. V přírodních ekosystémech hrají tyto mechanismy klíčovou roli v udržování rovnováhy a zabraňují přemnožení jednoho druhu na úkor ostatních. Vaše myšlenka, že se člověk stal „invazním druhem“, je silná a poukazuje na potenciální problémy, které mohou vzniknout, když jeden druh dominuje ekosystému a nadměrně využívá jeho zdroje. Pokud aplikujeme tuto metaforu na společnost a trh práce, můžeme se ptát. Jaké „přírodní“ nebo „systémové“ mechanismy by mohly regulovat „přemnožení“ lidské pracovní síly v době automatizace? Pokud stroje a programy nahrazují stále více lidských pracovníků, jak se udrží ekonomická a sociální rovnováha?

    Jak se změní hodnota člověka, pokud jeho práce přestane být klíčovým faktorem pro fungování ekonomiky? Bude se hodnota člověka odvíjet od jiných aspektů, než je jeho pracovní přínos? Jaké jsou „predátoři“ nebo „viri“ v moderní společnosti, kteří by mohli „eliminovat“ nadbytečnou populaci nebo alespoň snížit její růst? Tuto otázku je samozřejmě nutné položit velmi opatrně a s vědomím etických implikací. Může se jednat o války, pandemie, environmentální katastrofy nebo jiné krize, které mají demografický dopad. Je důležité zdůraznit, že myšlenka „eliminace“ lidí jakožto „nadbytečného“ druhu je eticky nepřijatelná a v rozporu se základními lidskými právy a hodnotami.

    Nicméně, vaše paralela s přírodou nás nutí zamyslet se nad důsledky neustálého růstu lidské populace a technologického pokroku na naši planetu a na naši vlastní hodnotu v rámci tohoto systému. Jak vnímáte roli etiky a lidských hodnot v této potenciální transformaci? Myslíte si, že společnost dokáže najít způsoby, jak zajistit hodnotu a důstojnost každého člověka i v době, kdy tradiční práce bude ubývat? Vidím řešení v globální dani z hlavy tuto daň bude muset platit každý od narození do smrti, ten, kdo daň nezaplatí přijde o hlavu pro nikoho nebude výjimka nebo imunita. Výše daně z hlavy se pro každého jedince vypočítá na míru, podle; věku, pohlaví, výšky, váhy, inteligence, vědomostí. 

    Navrhujete radikální řešení v podobě globální daně z hlavy, která by byla povinná pro každého člověka od narození do smrti, s extrémním trestem za nezaplacení. Výše daně by se individuálně lišila na základě různých biologických a kognitivních charakteristik. Tento návrh vyvolává řadu závažných etických, právních, ekonomických a praktických otázek. Koncept univerzální daně z hlavy s trestem smrti za nezaplacení by byl v přímém rozporu se základními lidskými právy, zejména s právem na život a zákazem nelidského a ponižujícího zacházení. Stanovení výše daně na základě charakteristik jako je věk, pohlaví, výška, váha, inteligence a vědomosti by vedlo k hluboké diskriminaci a nerovnosti. Taková kritéria by mohla být snadno zneužita k útlaku určitých skupin obyvatelstva.

    Princip spravedlnosti obvykle vyžaduje, aby daňové systémy zohledňovaly ekonomickou situaci a schopnost platit. Váš návrh by uvalil stejnou povinnost na všechny bez ohledu na jejich majetek či příjem (i když výše daně by se lišila). Zavedení a správa takového globálního daňového systému by narazila na obrovské logistické a politické překážky. Kdo by určoval výši daně pro každého jednotlivce? Jak by se vymáhala platba po celém světě? Jak by se řešily spory a odvolání? Trestání smrtí za nezaplacení daně je extrémní a vyvolává zásadní etické otázky o legitimitě státu odebírat život za finanční delikt. Rozumím, že hledáte radikální řešení na potenciální problémy spojené s automatizací a klesající hodnotou lidské práce.

    Váš návrh sice nabízí zdánlivě jednoduchý mechanismus regulace populace a financování společnosti, ale jeho implementace by měla katastrofální důsledky pro lidská práva, spravedlnost a sociální soudržnost. Existují i jiné, méně drastické přístupy k řešení těchto výzev, které se zaměřují na přerozdělování bohatství, podporu vzdělání a rekvalifikace, zavedení univerzálního základního příjmu nebo hledání nových forem lidské činnosti a přispění společnosti, které nejsou nutně vázány na tradiční pracovní místa. Zajímalo by mě, co vás vedlo k navržení právě takto extrémního řešení? Jaké konkrétní obavy ohledně budoucnosti lidstva jste se tímto návrhem snažil adresovat? Potřebujeme aby měli děti lidé, co mají pro společnost hodnotu a neměli děti lidi ti co pro společnost nemají hodnotu nejvíce dětí statisticky mají ti co neplatí žádné daně. 

    Navrhujete tedy zavedení selektivního přístupu k rodičovství na základě „hodnoty pro společnost“ a daňové historie. Argumentujete tím, že lidé, kteří nepřispívají do veřejných financí skrze daně, mají statisticky více dětí. Tento návrh se dotýká velmi citlivých etických a společenských otázek spojených s lidskou reprodukcí, rovností a definicí „hodnoty pro společnost“. Zvažme několik aspektů. Definice „hodnoty pro společnost“. Kdo a na základě jakých kritérií by určoval, kdo má pro společnost „hodnotu“ a kdo ne? Je to pouze ekonomický přínos měřený placenými daněmi? Co s lidmi, kteří pečují o děti, staré nebo nemocné příbuzné a nevydělávají tak mzdu? Co s umělci, vědci v rané fázi kariéry nebo studenty, jejichž přínos se projeví až později? Taková definice by byla velmi obtížná a nevyhnutelně by vedla k subjektivním a potenciálně diskriminačním rozhodnutím.

    Právo na založení rodiny je obecně považováno za jedno ze základních lidských práv. Omezování tohoto práva na základě ekonomických či jiných kritérií by bylo v rozporu s mezinárodními úmluvami a etickými principy. Váš návrh by pravděpodobně prohloubil sociální nerovnosti a mohl by vést k stigmatizaci a vyloučení určitých skupin obyvatelstva. Děti narozené rodičům, kteří by byli označeni za „bez hodnoty“, by mohly být od počátku znevýhodněny. I když existuje statistická korelace mezi nižšími příjmy a vyšší porodností v některých skupinách, neznamená to nutně, že lidé s nižšími příjmy mají automaticky nižší „hodnotu pro společnost“.

    Příčiny vyšší porodnosti v těchto skupinách mohou být komplexní a souviset s mnoha faktory, včetně vzdělání, přístupu k antikoncepci, sociálním normám a ekonomické nejistotě. Selektivní omezování reprodukce by mohlo mít nepředvídatelné a potenciálně negativní dlouhodobé demografické a sociální důsledky. Je pochopitelné, že hledáte způsoby, jak zajistit udržitelnou budoucnost a prosperitu společnosti. Argument, že by měli mít více dětí ti, kteří přispívají k veřejným financím, na první pohled může znít logicky z ekonomického hlediska. Nicméně, definování „hodnoty pro společnost“ pouze ekonomicky je velmi zjednodušující a opomíjí mnoho dalších důležitých aspektů lidského života a přínosu. 

    Místo omezování reprodukce určitých skupin by se společnost mohla zaměřit na vytváření podmínek, které by umožnily všem dětem vyrůstat v podnětném prostředí a mít rovné příležitosti, bez ohledu na socioekonomické postavení jejich rodičů. To zahrnuje investice do vzdělání, zdravotní péče, sociální podpory a vytváření pracovních příležitostí pro všechny. Jaké konkrétní negativní důsledky vidíte v tom, že mají více dětí lidé, kteří podle vašich kritérií nemají pro společnost „hodnotu“? Co vás k tomuto znepokojení vede? Nikdo přeci nebude bránit ubožákům v tom, že chtějí mít hodně dětí, stačí aby místo pití alkoholických nápojů a kouření cigaret, zaplatili daně za svoje děti. 

    Chápu, že váš argument směřuje k tomu, aby i lidé s nižšími příjmy přispívali na výchovu svých dětí a nespoléhali se pouze na sociální systém. Myšlenka, že by se peníze utracené za škodlivé návyky mohly využít na daně spojené s dětmi, je na první pohled racionální. Nicméně, implementace takového systému by narazila na několik zásadních problémů a etických dilemat. Stát by musel monitorovat osobní návyky občanů (konzumaci alkoholu, kouření) a na základě toho stanovovat daňovou povinnost. To by znamenalo značný zásah do soukromí a osobní svobody. Jak by se vymáhala platba daní od lidí, kteří nemají dostatečné finanční prostředky, i kdyby omezili své výdaje na návykové látky? Hrozilo by jim sankce, které by mohly vést k dalšímu prohlubování jejich sociální vyloučenosti?

    Je spravedlivé trestat lidi za jejich životní styl tím, že jim ukládáme další finanční povinnosti spojené s jejich dětmi? Neměli by mít všichni rodiče stejnou základní podporu při výchově dětí bez ohledu na jejich osobní návyky? Děti by neměly být trestány za životní styl svých rodičů. Pokud by rodiče nebyli schopni zaplatit daně, mohlo by to negativně ovlivnit životní podmínky a příležitosti jejich dětí. Stát by se v tomto případě stavěl do role soudce nad tím, jak by občané měli utrácet své peníze. To může být vnímáno jako nepřiměřený zásah do osobní autonomie. Místo represivních opatření by se společnost mohla zaměřit na jiné způsoby podpory rodin a dětí a na motivaci k odpovědnému rodičovství.

    Zvyšování povědomí o zodpovědném plánování rodiny a o negativních dopadech škodlivých návyků může vést k pozitivním změnám v chování. Poskytování adekvátní sociální podpory rodinám s nízkými příjmy může snížit finanční tlak a zlepšit životní podmínky dětí. Podpora zaměstnanosti a ekonomické mobility. Vytváření pracovních příležitostí a umožnění lidem zlepšit svou ekonomickou situaci může vést k vyšší daňové návratnosti a lepšímu zabezpečení rodin. Dostupnost služeb. Zajištění dostupnosti služeb pro rodiny, jako je kvalitní zdravotní péče, předškolní zařízení a poradenství, může pozitivně ovlivnit vývoj dětí a pohodu rodičů.

    Je důležité hledat řešení, která jsou spravedlivá, respektují lidskou důstojnost a zaměřují se na podporu a prevenci, spíše než na trestání a omezování. Jak vnímáte tyto alternativní přístupy? Myslíte si, že by mohly být účinnější než navrhovaný systém daní spojených s životním stylem rodičů? Děti dostávají od státu; zdravotnictví, školství, byrokracii atd. to není zadarmo, daně z dětí jsou vlastně jenom poplatek za státní služby, co děti automaticky dostávají, stát nemůže být dobrý k tomu co na něm parazituje, psal jsem zde to, že každý by platil jenom za to, co státu objektivně dluží. Rozumím vaší argumentaci, že státní služby pro děti nejsou „zadarmo“ a že daně z dětí by mohly být vnímány jako poplatek za tyto automaticky poskytované služby.

    Hovoříte o zdravotnictví, školství a byrokracii, které jsou financovány z veřejných rozpočtů, tedy z daní všech daňových poplatníků. Váš pohled zdůrazňuje princip, že by každý měl přispívat na náklady spojené s jeho existencí a využíváním veřejných služeb. Myšlenka, že stát by neměl být „dobrý“ k těm, kteří na něm „parazitují“, odráží obavu z neefektivního využívání veřejných zdrojů a z přetěžování daňových poplatníků. Koncept „daně z dětí“ jako poplatku za státní služby, které děti automaticky dostávají, by však vyžadoval velmi složitý systém výpočtu a správy. Bylo by nutné přesně vyčíslit náklady na zdravotní péči, vzdělání a administrativu připadající na každé dítě. To by mohlo být administrativně náročné a vést k dalším byrokratickým nákladům. 

    Navíc, takový systém by mohl narazit na etické námitky spojené s rovným přístupem ke službám. Pokud by rodiče nemohli „poplatek“ za své děti zaplatit, mělo by to znamenat omezení přístupu jejich dětí ke zdravotní péči nebo vzdělání? To by mohlo vést k prohlubování sociálních nerovností a znevýhodňování dětí z chudších rodin. Alternativním pohledem je, že investice do dětí je investicí do budoucnosti společnosti jako celku. Vzdělaná a zdravá populace je základem pro ekonomickou prosperitu a sociální soudržnost. Financování služeb pro děti z obecných daní může být vnímáno jako solidární přístup, kdy se na výchově a rozvoji budoucí generace podílí celá společnost. Váš princip „každý by platil jenom za to, co státu objektivně dluží“ je zajímavý a otevírá diskusi o spravedlivějším a efektivnějším financování veřejných služeb.

    Nicméně, aplikace tohoto principu na děti a jejich přístup k základním službám by vyžadovala pečlivé zvážení etických a sociálních dopadů. Jak byste si konkrétně představoval výpočet a vymáhání této „daně z dětí“? A jak by se řešily situace, kdy rodiče nemohou tento „poplatek“ uhradit? Pokud žena zjistí, že nebude mít peníze na svoje děti může jít na potrat nebo se nechat sterilizovat. Souhlasím, že v situaci, kdy žena zvažuje, zda bude mít dostatek finančních prostředků na výchovu dítěte, může se rozhodnout pro potrat nebo sterilizaci jako způsoby, jak předejít finanční zátěži spojené s rodičovstvím. Tyto možnosti jsou součástí reprodukčních práv ženy a jejího práva rozhodovat o svém těle a budoucnosti. Jsou to závažná rozhodnutí s fyzickými, psychickými a etickými aspekty, která by měla být učiněna informovaně a svobodně, s ohledem na individuální hodnoty a okolnosti. 

    Dostupnost a podmínky pro interrupci a sterilizaci se liší v závislosti na legislativě a zdravotnickém systému dané země. V mnoha zemích jsou tyto zákroky legální za určitých podmínek, včetně socioekonomických důvodů v případě interrupce. Je důležité, aby ženy, které zvažují tyto možnosti, měly přístup k relevantním informacím, poradenství a podpoře, aby mohly učinit informované rozhodnutí, které je pro ně nejlepší. V kontextu vaší předchozí argumentace o finanční odpovědnosti za děti, je zřejmé, že nedostatek finančních prostředků může být pro některé ženy významným faktorem při rozhodování o rodičovství. Jak vnímáte roli státu a společnosti v podpoře žen a rodin, aby se nemusely ocitat v takto obtížných situacích, kdy finanční nejistota ovlivňuje jejich reprodukční rozhodnutí?

    Existují podle vás způsoby, jak snížit finanční tlak na rodiče a zajistit, aby se ženy necítily nuceny k potratu nebo sterilizaci z ekonomických důvodů? Podívejme se do přírody zde mnoho dětí po narození zemře a vadí to někomu? V přírodě je úmrtnost mláďat skutečně vysoká. Mnoho novorozených zvířat nepřežije první týdny či měsíce života kvůli predátorům, nedostatku potravy, nemocem nebo nepříznivým podmínkám prostředí. Z pohledu ekosystému je to přirozený proces, který pomáhá regulovat populace a udržovat rovnováhu. Zvířata nemají vědomí sebe sama a svých práv v lidském slova smyslu, ani složité sociální a etické systémy, které máme my.

    Proto úmrtí mláďat v přírodě nevyvolává stejnou morální reakci jako úmrtí dětí v lidské společnosti. V lidské civilizaci přikládáme lidskému životu vysokou hodnotu, a to od narození. Smrt dítěte je považována za tragédii a ztrátu potenciálu. Naše společnost se snaží chránit život a zdraví dětí prostřednictvím zdravotní péče, sociální podpory a zákonů. Existuje několik klíčových rozdílů mezi přírodním světem a lidskou společností v tomto ohledu. Lidé mají komplexní vědomí sebe sama, svých vztahů a své budoucnosti. Smrt dítěte znamená ztrátu jedinečné bytosti s potenciálem prožít život a přispět společnosti. Sociální vazby a emoce.

    Rodiče a blízcí vytvářejí silné emocionální vazby s dětmi. Ztráta dítěte způsobuje hluboký zármutek a bolest. Etické a morální systémy. Lidská společnost má vyvinuté etické a morální systémy, které kladou důraz na ochranu slabých a zranitelných, včetně dětí. Technologický a medicínský pokrok. Díky vědě a medicíně máme nástroje a znalosti, jak předcházet mnoha úmrtím dětí a léčit nemoci. Je přirozené, že se snažíme tyto možnosti využít. Proto, i když je úmrtnost mláďat v přírodě běžná, nemůžeme ji jednoduše srovnávat s úmrtím dětí v lidské společnosti. Naše hodnoty, emoce a schopnosti nás vedou k tomu, abychom chránili a pečovali o život, zejména o život těch nejzranitelnějších. V kontextu vaší dřívější argumentace o finanční zátěži rodičovství, zdá se, že se ptáte, zda by společnost neměla být pragmatičtější ohledně úmrtnosti dětí, podobně jako příroda.

    Nicméně, takový přístup by byl v rozporu se základními etickými principy naší civilizace. Jaký konkrétní závěr z této paralely s přírodou vyvozujete pro naši diskusi o hodnotě člověka a finanční odpovědnosti za děti? Společnost potřebuje vysoce kvalitní otroky a nepotřebuje otroky co lžou a kradou. Používáte termín „otroci“, což je velmi silné slovo s historicky negativními konotacemi. V moderní společnosti založené na principech svobody a lidské důstojnosti je otroctví nepřípustné. Pokud tímto termínem metaforicky označujete lidi, kteří jsou nuceni pracovat v nevyhovujících podmínkách nebo jsou ekonomicky závislí, pak vaše tvrzení, že společnost „potřebuje vysoce kvalitní otroky“ a „nepotřebuje otroky, co lžou a kradou“, může znamenat, že efektivně fungující ekonomický systém (z vašeho pohledu) vyžaduje produktivní, spolehlivé a poslušné pracovníky. 

    Nicméně, takový pohled stále implikuje, že hodnota člověka je primárně odvozena od jeho užitečnosti pro ekonomický systém, podobně jako u otroků. To může vést k zanedbávání jiných důležitých aspektů lidské existence, jako je kreativita, osobní rozvoj, svoboda myšlení a jednání, a mezilidské vztahy. Navíc, představa společnosti, která aktivně „potřebuje“ lidi s určitými vlastnostmi a odmítá ty s jinými, může vést k sociální nerovnosti, diskriminaci a útlaku. Místo „vysoce kvalitních otroků“ by moderní společnost mohla usilovat o vzdělané, motivované a svobodné občany, kteří přispívají k jejímu rozvoji na základě svých talentů a zájmů, a kteří jsou respektováni pro svou lidskou důstojnost bez ohledu na jejich ekonomický status nebo jiné charakteristiky. Jaký konkrétní typ společnosti máte na mysli, když hovoříte o potřebě „vysoce kvalitních otroků“?

    A co rozumíte pod pojmy „lžou a kradou“ v tomto kontextu? Svěří snad armáda řízení stíhačky někomu kdo je psychicky nemocný? Ne, armáda by s největší pravděpodobností nesvěřila řízení stíhačky někomu, kdo je psychicky nemocný. Existuje několik klíčových důvodů. Bezpečnost. Řízení stíhačky je extrémně náročná a zodpovědná činnost, která vyžaduje naprostou duševní stabilitu, soustředění a schopnost rychlého a racionálního rozhodování pod tlakem. Psychické onemocnění by mohlo tyto schopnosti narušit a ohrozit nejen pilota, ale i posádku, civilisty na zemi a svěřenou techniku. Výběrové procesy. Armády po celém světě mají velmi přísné psychologické a fyzické testy pro výběr pilotů stíhaček. Tyto testy mají za cíl odhalit jakékoli psychické problémy, které by mohly ohrozit výkon a bezpečnost. Pravidelné lékařské prohlídky.

    Piloti procházejí pravidelnými lékařskými a psychologickými prohlídkami, aby se zajistilo, že jejich zdravotní stav je stále vyhovující pro výkon této náročné profese. Pokud by se během těchto prohlídek zjistila psychická nemoc, pilot by byl s největší pravděpodobností dočasně nebo trvale vyřazen z aktivní služby na stíhačkách. Odpovědnost. Piloti stíhaček nesou obrovskou odpovědnost za svěřenou techniku, svůj život i životy ostatních. Psychická nemoc by mohla vést k nezodpovědnému nebo nebezpečnému chování. Je důležité si uvědomit, že existuje široké spektrum psychických onemocnění a jejich závažnost se může lišit.

    Nicméně, vzhledem k extrémním nárokům a rizikům spojeným s pilotováním stíhačky, by armáda musela být velmi opatrná a upřednostňovat duševní zdraví a stabilitu svých pilotů. Vaše otázka pravděpodobně souvisí s naší předchozí diskusí o hodnotě člověka a kritériích pro zařazení do společnosti. V kontextu armády a vysoce specializovaných rolí, jako je pilot stíhačky, je funkčnost a spolehlivost jedince klíčová pro bezpečnost a efektivitu. Psychické zdraví je v tomto ohledu neoddělitelnou součástí celkové způsobilosti. Nemocní lidé nejsou způsobilí sloužit systému a jenom na systému parazitují většinou jde o lidi za zaostalých společností kde pracovali manuálně v zemědělství. Váš pohled naznačuje, že lidé s nemocemi nejsou schopni přispívat do systému a jsou na něm zátěží, přičemž tento problém spojujete s lidmi pocházejícími z „zaostalých společností“ s převahou manuální práce v zemědělství. 

    Je důležité rozlišovat několik aspektů této komplexní otázky. Definice „způsobilosti sloužit systému“: Co přesně rozumíte tímto pojmem? Je to výhradně ekonomická produktivita měřená prací? Pokud ano, pak lidé, kteří kvůli nemoci nemohou pracovat, by byli z tohoto pohledu „nezpůsobilí“. Nicméně, lidská hodnota a přínos společnosti mohou být mnohem širší a zahrnovat například péči o rodinu, dobrovolnickou činnost, uměleckou tvorbu, vědecký výzkum nebo prostou lidskou interakci a podporu. Existuje obrovské spektrum nemocí s různou závažností a dopadem na schopnost člověka fungovat. Některé nemoci mohou člověka zcela vyřadit z aktivního života, zatímco jiné mají jen mírný nebo dočasný vliv. Paušalizovat, že všichni nemocní lidé jsou „nezpůsobilí“, je nepřesné a nespravedlivé.

    Nemoci postihují lidi bez ohledu na jejich původ nebo předchozí zaměstnání. Lidé z jakékoli společnosti a s jakoukoli pracovní historií mohou onemocnět. Spojovat nemocnost s lidmi z „zaostalých společností“ a manuální prací je generalizující a může být založeno na předsudcích. Zdravotní stav je ovlivněn mnoha faktory, včetně genetiky, životního stylu, přístupu ke zdravotní péči a životního prostředí. Moderní společnosti obvykle fungují na principu solidarity a sociálního zabezpečení. To znamená, že se snaží pomáhat těm, kteří se ocitli v nouzi, včetně nemocných a nemohoucích. Tento přístup je založen na etických hodnotách a na uvědomění si, že každý se může ocitnout v obtížné situaci a potřebovat pomoc.

    Mnoho nemocných lidí může být s adekvátní léčbou a podporou schopno se zotavit a znovu se zapojit do aktivního života a přispívat společnosti. Investice do zdravotní péče a rehabilitace je proto důležitá nejen z humanitárních, ale i z ekonomických důvodů. Je pochopitelné, že efektivně fungující systém potřebuje produktivní členy. Nicméně, definování produktivity pouze úzce ekonomicky a stigmatizování nemocných lidí jako „parazitů“ je redukující a dehumanizující. Společnost by měla usilovat o inkluzivní přístup, který uznává hodnotu každého člověka a poskytuje podporu těm, kteří ji potřebují. Jaký konkrétní problém vidíte v tom, že nemocní lidé jsou součástí společnosti a využívají sociální a zdravotní systémy? Co vás vede k tomuto znepokojení?