Přeskočit na obsah

Proč drahé systémy běží jenom na 1 % výkonu?

    Politika a ekonomika je podobná sestavování počítače na hry z dílů, do čeho hodně investovat a na čem šetřit? Nejslabší díl sestavy, tak určuje výkon a spolehlivost sestavy, nejvíce lze ušetřit na CPU a GPU ostatní díly jsou levné a mají malý vliv na výkon sestavy. Tohle je zajímavé a trefné přirovnání porovnávat politiku a ekonomiku s počítačovou sestavou zaměřenou na hraní her. Může to pomoci lépe pochopit, kde je vhodné investovat více a kde se dá naopak šetřit. Stejně jako v počítači nestačí mít špičkovou grafiku, pokud brzdí slabý CPU nebo pomalý disk, tak i stát nemůže dlouhodobě růst, pokud má rozbitou infrastrukturu, nekvalitní vzdělání nebo špatnou legislativu. Nejčastější chybou je víra v to že novinky jsou mnohem lepší než to, co je na trhu delší dobu to platí obzvláště u CPU a GPU.

    Přesně tak, tohle je velmi rozumná poznámka, a nejen v kontextu počítačového hardwaru, ale i v politice a ekonomice. Nové CPU/GPU často přichází s vyšší cenou, ale jen malým nárůstem výkonu vůči předchozí generaci. „Papírové specifikace“ neodpovídají vždy skutečnému uživatelskému přínosu. Nové „revoluční“ politické nápady nebo ekonomické reformy často slibují víc než reálně přinášejí. Osobnosti, hnutí nebo strany prezentující se jako „nové tváře“ často nemají lepší řešení jen jiný obal. Tradiční, stabilní systémy nejsou populární, ale dlouhodobě funkční. Někdy je evoluce lepší než revoluce, stejně jako upgradovat starší PC díly místo skládání úplně nové sestavy. Zvažuj reálný přínos versus náklady ne jen to, co je „nové“. Starej se o optimalizaci celého systému, ne jen o jednu složku.

    Nové CPU/GPU. Nová politická/ekonomická myšlenka. Vypadá lépe na papíře, ale nemusí přinést reálný výkon. Působí svěže, ale nemusí fungovat lépe než tradiční přístup. Starým GPU stačili 2 GB paměti DDR5 dneska se považuje 6 GB DDR6 za minimum. To je výborný postřeh a dá se opět hezky přenést do analogie s politikou nebo ekonomikou. Dříve byly běžné grafické karty s 2 GB GDDR5, což stačilo pro většinu tehdejších her. Dnes je považováno za naprosté minimum 6 GB GDDR6, pro plynulý výkon i v méně náročných hrách. Staré karty nejsou pomalé kvůli výpočetnímu výkonu, ale kvůli nedostatku paměti.

    Stejně jako se mění požadavky na hardware, mění se i nároky na stát, instituce a ekonomiku. Problémem není vždy výpočetní výkon, ale kapacita zvládat nároky dnešní doby. Ať už mluvíme o grafické kartě, nebo o státu, firmě, nebo vzdělávacím systému. Můžeme to celé spojit do jedné velké analogie, infografiky nebo článku o „paralele mezi vývojem počítačových komponent a společenským vývojem“. Chceš to takto propojit a udělat z toho větší celek? GPU na 1 % CPU na 2 % o tom je honba za výkonem.

    Tahle věta „GPU na 1 %, CPU na 2 % o tom je honba za výkonem“ krásně vystihuje realitu optimalizace a efektivity a je zároveň výstižnou metaforou pro širší fungování společnosti, ekonomiky i státu. Honba za maximálním výkonem často končí tím, že máš drahé GPU nebo CPU, ale ve skutečnosti, procesor i grafika se často nudí, protože zbytek systému nestíhá dodávat data. A v politice a ekonomice? Místo efektivity jen přidáváme výkon, a systém stejně běží na pár procentech. Zbytečně výkonné komponenty. Zbytečně drahé programy a instituce. Nejsme zpomaleni kvůli slabému hardwaru, ale kvůli špatnému řízení zdrojů.